Participatie door ouders en jongeren door inbreng van ervaringen in een spiegelbijeenkomst

Sinds gemeenten verantwoordelijk zijn voor de organisatie en inkoop van de zorg voor kinderen en jongeren, is het voor hen én voor de gemeentelijke adviesraden van belang om inzicht te hebben in de wijze waarop die zorg door de ouders, de kinderen en de jongeren wordt ervaren: wat vinden zij van die zorg, wat gaat goed en wat kan er beter?

De Xpeditie heeft in 2016 en 2017 een aantal gemeenten (onder andere Haarlem en de IJmond-gemeenten) begeleid bij het ophalen van dergelijke ervaringen. Meestal werd hierbij gekozen voor de methode van de spiegelbijeenkomst. Groot voordeel van deze methode is dat –doordat een grote groep toehoorders de ervaringen “live” tot zich kan nemen-  de impact ervan groot is. De toehoorders (meestal ambtenaren en zorgprofessionals) geven aan dat het hen motiveert om knelpunten aan te pakken en om (nog meer) te streven naar maatwerk.

Tijdens een spiegelbijeenkomst vertellen 8 á 10 ouders/jongeren over hun ervaringen. Een gespreksleider stelt de vragen en zorgt dat iedereen zijn/haar verhaal kan doen. De vragen zijn van tevoren samen met de opdrachtgever opgesteld. Om de groep ouders/jongeren heen zitten de toehoorders. Zij luisteren en kunnen eventueel de laatste tien minuten vragen stellen.

Vaak geven de deelnemende ouders/jongeren aan dat zij het fijn vinden dat ze hun verhaal kunnen doen en dat ze het waarderen dat de gemeente moeite doet om hun ervaringen te weten te komen.

Aangezien deze methode een prettige manier is om in korte tijd veel kennis op te doen over ervaringen van ouders en jongeren met jeugdzorg, kan ik me voorstellen dat het ook voor de adviesraden interessant is om eens bij zo’n spiegelbijeenkomst aanwezig te zijn, of om er zelf één te organiseren.

Belangrijke aandachtspunten bij de organisatie van een spiegelbijeenkomst zijn:

  • zorg voor een persoonlijke werving van de deelnemers,
  • informeer de deelnemers persoonlijk over wat de spiegelbijeenkomst precies is,
  • zorg dat de deelnemers weten wat de gespreksonderwerpen zijn, zodat zij zich kunnen voorbereiden.

Voor de organisatie van een spiegelbijeenkomst met jongeren raad ik aan om te werven via begeleiders. Voor jongeren is een spiegelbijeenkomst vaak extra spannend. Het is daarom aan te bevelen om de jongeren vooraf de tijd te geven met elkaar kennis te maken. Bijvoorbeeld door voorafgaand aan de bijeenkomst samen wat te eten.